🌸🌿

خب بعضیا بهم میگن برای چی کیپاپ گوش میدی؟ چه سودی برات داره؟ اینجا می خوام یکی از سودهایی که داشته رو براتون معرفی کنم!

تو یکی از Mvهای گروه #EXO به اسم #TEMPO رپر گروه #پارک_چانیول تو یه قسمتی از رپش میگه من گتسبی این جمع هستم! این جمله برام جالب بود! یعنی چی من گتسبی این جمع هستم؟ بعد با تحقیق و تفحس فهمیدم منظورش شخصیت گتسبی تو رمان "گتسبی بزرگ" بوده و جالب تر اینه که این رمان تو کره خیلی معروفه و وقتی میخوان به کسی بگن تو چه قدر تو این جمع به اصطلاح عامینه شاخی! میگن تو گتسبی این جمعی! با خودم گفتم مگه این گتسبی چه جور شخصیتی داشته؟ و همین باعث شد برم سراغ این رمان!

این رمان اولین بار تو سال 1925 میلادی چاپ شده. #گتسبی_بزرگ یکی از بزرگ‌ترین رمان‌های آمریکایی به شمار می‌یاد و در مدارس و دانشگاه‌های سراسر جهان (در رشته ادبیات آمریکا) به‌عنوان یکی از کتب استاندارد تدریس می‌شه و چند بار هم از روی این کتاب فیلم ساخته شده.

گتسبی فردی سی‌وچند ساله که وقتی جوان‌تر بود عاشق دختری از طبقه مرفه بود اما جنگ و بی پولی مانع رسیدنش به این دختر میشه. گتسبی پس از جنگ به صورت نامشروع به ثروتی هنگفت دست پیدا می‌کنه و بعد از سال ها که اون دختر ازدواج کرده تو خونه ش تو لانگ آیلند به منظور جلب توجه اون دختر که حالا ازدواج کرده، ضیافت‌های با‌شکوهی ترتیب می‌ده؛ اما همیشه حتی میان مردم بی‌شماری که تو ضیافت‌هاش شرکت می‌کنن، احساس تنهایی می‌کنه!!! از لحاظ شخصیت پردازی شخصیت گتسبی با این که مجرم و دروغ گو بود ولی شخصیت محکمی داشت که میخواست به چیزی که میخواد به هر قیمتی برسه!

حالا اونایی که اکسوالن (طرفدار گروه اکسو) و شخصیت پارک چانیولو میشناسن کاملا میتونن ربط حرف چانیول رو تو متن آهنگ بفهمن نه؟!😌

البته پارک چانیول مجرم و دروغگو نیست ولی اگه تحلیل های MV تمپو رو خونده باشین میفهمین که چانیول تو اون MV نقش یک مجرم رو بازی می کرد که چن ازش بازجویی می کنه، درسته؟!☺

در مورد نثر کتاب باید بگم خیلی برای من جذاب نبود اما واقعا کنجکاو بود که بدونم سرنوشت گتسبی به کجا ختم میشه و در واقع موضوع رمان از قلم نویسنده یا شاید بهتر بگم مترجم برام جذاب تر بود...

──── ♡ ────

📚نام کتاب: گتسبی بزرگ

✒نام نویسنده: فیتز جرالد

📝نام مترجم: محمد صادق سبط الشیخ

📖نام انتشارات: نشر چلچله

──── ♡ ────

سوال1: این کتابو خوندین اگه خوندین نظرتون چی بود؟

سوال2: پارک چانیول را می شناسید؟

سوال3: شما برای رسیدن به خواسته هاتون آدم سرسختی هستین؟ اگه یه روز مجبور بشین برای رسیدن به هدفتون قانون رو دور بزنین چی؟